Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

27 marca 2015

Podjadanie

Podjadanie między posiłkami, podjadanie o każdej porze dnia a nawet i w nocy,  podjadanie z nudów albo dla poprawienia humoru. Znajome zachowanie?

Jakie są najczęstsze przyczyny podjadania?

GŁÓD- właściwie nie tyle głód, co głodzenie się  w ciągu dnia. Omijanie posiłków z powodu braku czasu, kierowanie się błędną zasadą 'im mniej, tym lepiej', co skutkuje zaburzeniem rytmu przemian metabolicznych, objawami hipoglikemii, gwałtownym wzrostem apetytu. 

EMOCJE- zajadanie negatywnych stanów jak np. smutek, lęk, złość, strach . W chwilach nadmiernego napięcia psychicznego może dochodzić do zajadania  stresu. Jedzenie w takich momentach traktuje się jako sposób na uspokojenie, pocieszenie i rekompensatę złego nastroju. 

BODŹCE ZEWNĘTRZNE- decyzja o jedzeniu nie jest powodowana uczuciem głodu, ale np. samym widokiem jedzenia, zapachem. 

PRZYZWYCZAJENIA- sięganie po jedzenie z przyzwyczajenia, robiąc to automatycznie i bez większego zastanowienia np. dojadając po dziecku, podjadanie przy oglądaniu telewizji. 


Sama miałam problem z podjadaniem  i doskonale wiem jak trudno oprzeć się pokusie. Podjadałam poprawiając swój nastrój po śmierci taty, podjadałam spędzając czas przed telewizorem, podjadałam nudząc się i z powodu złego sposobu odżywiania. Tu kęs, tam łyk, tu łyżeczka, tam łyżka i trudno było kontrolować ilość zjadanego pożywienia. Jak to zazwyczaj bywa w teorii wszystko brzmi pięknie i prosto a w rzeczywistości wymaga dyscypliny, wytrwałości i konsekwencji. Jakie są moje sposoby na nie podjadanie?

REGULARNE POSIŁKI- 5 posiłków, co 3-4 godziny, dzięki czemu regularnie dostarczam energię i nie odczuwam głodu. Regularność, regularnością, ale ważna jest również ilość, wartość odżywcza i celebracja posiłku.

WODA I HERBATA- między posiłkami 

REZYGNAZJA Z KUPNYCH SŁODYCZY- jedzenie cukru powoduje apetyt na cukier, więc wpadamy w błędne koło. 


POŻEGNANIE SIĘ Z CHOMIKOWANIEM- w moim domu słodycze wypadały z szafek, więc warto zwrócić również uwagę na ZAKUPY- nie kupuję słodyczy, słonych przekąsek itp., więc ich też nie spożywam. 


JEDZENIE POD RĘKĄ- wychodząc z domu zawsze biorę ze sobą posiłki. Nie kupuję pierwszego lepszego produktu, nie chodzę głodna, więc nieweluję ryzyko podjadania.


HOBBY- po niezdrowe przekąski wile osób sięga, kiedy nie ma nic do zrobienia, kiedy się nudzi. Warto znaleźć hobby, które nas zainteresuje i przyności zdecydowanie więcej korzyści niż tylko nie podjadanie. 


NIE DUŚ W SOBIE EMOCJI- dla mnie najlepszym rozwiązaniem  na rozładowanie emocji jest trening albo rozmowa z kimś bliskim. Równie przydatne mogą okazać się TECHNIKI RELAKSACYJNE.


Jesteśmy tylko ludźmi, dlatego najważniejszy jest zdrowy rozsądek i umiar a dobrą alternatywą mogą być zdrowe zamienniki.